Bengkak berbiji

SUAMI saya berumur 35 tahun. Dia ada masalah dengan zakarnya yang sedikit bengkak di bahagian tepi dan adakalanya di bawah. Bila dipicit, terasa biji-biji kecil atau urat di dalamnya.

Sudah beberapa kali bengkak itu terjadi, membuatkan suami tidak selesa selain berasa sakit. Apakah masalah sebenarnya dan bagaimana bengkak itu boleh berlaku.




NANI
Batu Pahat, Johor




Anggota kelamin lelaki mempunyai pangkal yang lekat di bawah tundun. Kulit zakar lembut dan elastik, yang membuatkannya mudah mengikut tumbesaran zakar apabila ereksi.

Kadangkala, tanpa ereksi, zakar boleh mengembang akibat kebengkakan. Apabila kebengkakan itu reda, zakar akan mengecut.

Kebengkakan kerana keradangan bahagian itu akibat geselan yang keterlaluan (dalam hubungan kelamin atau melancap), alahan makanan atau digigit unggas atau kutu serta jangkitan seperti ‘balanitis’.

Apabila alahan reda dan jangkitan terkawal, kebengkakan akan reda. Jarang kebengkakan zakar akibat kecederaan struktur dalaman dan adakalanya tisu pembalut otot zakar mengeras.

Keadaan ini dikenali sebagai penyakit ‘Peyronie’. Punca ia terjadi kurang jelas dan boleh berlaku apabila zakar tercedera ketika dalam ereksi. 

Adakalanya ia boleh mengeras secara ketara dan membuatkan zakar melengkung atau bengkok ketika dalam ereksi. Jika ini mengganggu hubungan seksual, ia harus dikendalikan dengan berjumpa pakar.

Ada segelintir lelaki menjalani suntikan zakar yang dilakukan oleh individu tidak bertauliah kononnya untuk membesarkan zakar.

Zakar boleh membengkak pada masa tertentu, jika suami anda menjalani suntikan itu, kebengkakan sentiasa berlaku.

No comments:

Post a Comment

Recent Post