Jantung berdebar

MASALAH jantung berdebar tidak tentu masa, termasuk ketika melakukan hubungan kelamin, bukan perkara baru. Apabila berlaku, ia mampu mengganggu kelancaran proses berkenaan.

Akibatnya, individu berkaitan mengalami kegagalan untuk mengekalkan ereksi, seterusnya tidak mencapai kepuasan diharapkan dalam hubungan kelamin.


Simptom jantung berdebar adalah satu daripada tanda masalah jantung, tetapi untuk mendapatkan kepastian, individu yang mengalaminya perlu bertemu doktor.

Kebiasaannya, doktor akan mendengar degupan jantung selain memeriksa nadi sebagai asas utama mendapatkan maklumat lebih lanjut berkaitan masalah dihidapi.

Jika denyutan nadi kurang daripada degupan jantung, ia petanda degupan jantung individu itu ketara.

Keadaan itu dikenali sebagai ‘tachycardia’ atau debaran jantung yang melebihi biasa dan jika ia berlaku sekali-sekala, masalah berkenaan dikenali sebagai ‘paroxismal tachycardia’.

Bagaimanapun, jika degupan jantung itu keterlaluan, bahagian berkenaan tidak dapat menerima pancaran gelombang selain arahan cengkaman dengan tepat.

Akibatnya, darah tidak dapat dihantar ke lokasi sasaran. Risikonya pula, individu berkaitan boleh pengsan.

Masalah pancaran gelombang yang membuatkan jantung berdebar dapat dikesan melalui pengambilan ECG serta rawatan susulan daripada doktor.

Selain itu, masalah peningkatan hormon tiroid dari kelenjar tiroid yang terletak di depan leher juga boleh mengakibatkan jantung berdebar.

Ia akibat cengkaman bahagian atria jantung dan ini juga dapat dikesan melalui ECG. Jika individu berkenaan was-was berkaitan rawatan yang diberikan, mereka boleh bertemu pakar perubatan.

Debaran jantung juga boleh berlaku disebabkan perasaan resah dan gelisah. Apabila ia berlaku, individu berkenaan boleh mengalami kegagalan mengekalkan ereksi ketika bersama pasangan. Apabila perasaan resah gelisah itu dapat dikawal, fungsi syahwat akan kembali normal.

No comments:

Post a Comment

Recent Post