Kencing dalam tidur

KENCING malam atau ‘nocturnal enuresis’ tidak berlaku kepada kanak-kanak saja, malah membabitkan ramai lelaki serta wanita dewasa.

Golongan yang mengalami gejala berkenaan juga tidak perlu malu atau berasa aib mendapatkan nasihat doktor kerana jika tidak diberi perhatian, masalah itu sukar diselesaikan.


Mengikut kajian, seorang daripada 30 hingga 40 golongan dewasa di United Kingdom (UK) berdepan masalah kencing malam dan jumlah itu mungkin hampir sama di kalangan kita.

Walaupun perkara itu biasa berlaku, puncanya tidak jelas biarpun ia biasa dikaitkan dengan pundi kencing yang meragam.

Kencing malam dalam tidur berlaku apabila pundi kencing penuh dan isyarat untuk bangun serta menahan kencing gagal diterima otak, maka individu itu kencing tanpa disedarinya.

Ada beberapa perkara yang mungkin menjadi penyebab kencing malam. Antaranya, kemungkinan produksi kencing masih lancar waktu malam (biasanya produksi kencing lancar sebelah pagi).

Jika individu berkenaan terkencing dalam tidur pada waktu malam, kemungkinan pengeluaran hormon vasopressin kurang, maka buah pinggang menghasilkan banyak kencing yang tidak dapat dikawal pundi kencing.

Kemungkinan juga pundi kencing tidak besar. Ini bermakna individu itu tidak dapat menyimpan kencing kurang daripada biasa atau anda mempunyai pundi kencing yang meragam atau ‘overactive’.

Apabila pundi kencing meragam atau lebih aktif, otot pundi kencing tidak melega untuk memberi ruang kepada kencing yang dihasilkan buah pinggang, maka ia mula mencengkam untuk mengeluarkannya tanpa amaran.

Kemungkinan juga individu itu sukar bangun walaupun pundi kencing sudah penuh, jadi dia terkencing walaupun dalam tidur. Kajian menunjukkan kejadian kencing dalam tidur boleh berlaku walaupun seseorang itu tidur ringan.

Sebab lain termasuk penyakit kencing kotor menyebabkan pundi kencing radang dan juga tekanan yang boleh mencetuskan kekerapan kencing malam.

Beberapa perkara boleh dilakukan bagi membantu masalah kencing malam seperti mendapatkan bantuan doktor untuk menjalani pemeriksaan, selain membaca risalah gejala terbabit.

Individu itu juga boleh menyimpan diari untuk mencatat waktu selain perkara yang membuatkannya terkencing dalam tidur. Ini boleh membuatkannya berjaga-jaga mengenai perkara yang mampu mencetuskan punca dia kencing malam.

Kita perlu sedar, perkara ini bukan dibuat-buat dan ia berlaku secara tidak sengaja. Mungkin menenangkan minda dan emosi sedikit sebanyak dapat mengurangkan kekerapan ia berlaku.

Dalam masa sama, individu itu boleh berusaha membuang air kecil waktu malam, bangun tidur beberapa jam sebelum waktu kebiasaannya bangun untuk membuang air kecil dan menggunakan rutin itu jika ia berkesan menangani masalah terbabit.

Kurangkan minum air sebelum tidur dan pastikan juga buang air kecil sebelum tidur. Jika menggunakan penyaman udara, pastikan ia tidak sejuk kerana suhu sejuk boleh meningkatkan proses penghasilan air kencing.

Kajian menunjukkan individu yang teruja permainan ‘on-line’ komputer dan tidur kerap mengalami mimpi basah serta kencing malam.

Mereka digalakkan tidak melakukan aktiviti yang membuatkan mereka mudah teruja sebelum tidur untuk mengelak kencing malam.

Panduan di atas dapat membantu satu daripada enam individu yang mengalami masalah kencing malam ketika dalam tidur.

Bagaimanapun, jika masalah itu berlarutan, eloklah bertemu doktor.

1 comment:

  1. boleh dapatkan penawar bagi menangani masalh kencing malam ni..0136240955

    ReplyDelete

Recent Post