Suami nampak kesan darah

SOALAN

SAYA dan isteri kerap melakukan hubungan intim dan melakukan onani. Baru-baru ini ketika saya beronani dengan isteri, saya dapati ada darah di dalam air mani saya. Apa puncanya?


DIN
Johor


JAWAPAN


Amalan dan perilaku seksual anda dan pasangan adalah biasa. Jika onani itu agak kasar, kemungkinan salur kencing yang radang boleh tercedera ketika ejakulasi, menyebabkan ada darah dalam air mani.

Jika ketika membuang air kecil anda tidak berasa sakit atau tiada darah, kemungkinan pendarahan bukan dari dalam sistem urinari (buah pinggang, salur ureter, pundi kencing dan salur kencing).

Ia mungkin daripada sistem reproduktif dalaman lelaki iaitu pundi prostat dan seminal. Keradangan kronik pundi prostat boleh menyebabkan salur kecil dalaman pundi berkenaan turut radang dan mudah tercedera.

Apabila berlaku ejakulasi, pendarahan turut terjadi. Pundi prostat menghasilkan 70 peratus isian air mani dan apabila keradangan reda serta pulih, pendarahan juga tidak akan berlaku.

Lama kelamaan air mani menjadi lebih cerah, tiada apa-apa bekas pendarahan. Jika keradangan itu akibat jangkitan, dapatkan rawatan daripada doktor.

Jadi, mustahak untuk anda berjumpa doktor bagi menjalani pemeriksaan seperti ujian air mani serta air kencing untuk mengesan darah dan jika perlu ujian imbasan pundi prostat.

No comments:

Post a Comment

Recent Post