Kesan retakan di hujung kulit

SAYA ada masalah kemaluan kerap cedera ketika melakukan hubungan kelamin. Cedera yang saya maksudkan adalah, pada hujung kulit kemaluan ada retakan yang menyebabkan kulit dan kepala kemaluan terasa pedih ketika ada kesan geseran.

Saya bukan Islam berusia 28 tahun dan beranggapan ia mungkin disebabkan oleh kulit kemaluan yang tidak dipotong. Mungkin kemutan kulit pada kepala kemaluan mendatangkan kecederaan itu.


Adakah ubat tertentu yang boleh merawat kecederaan ini? Di samping itu, saya mungkin melakukan pemotongan kulit kemaluan di waktu terdekat. Adakah pada usia ini ia akan menyebabkan masalah lain dan berapa lama pula luka daripada pemotongan yang ingin saya buat boleh sembuh?



KUMAR
Klang, Selangor




Segelintir lelaki tidak berkhatan mempunyai kulup sempit, tetapi kepala zakar mampu keluar ketika erek serta bersama dengan pasangan.

Kulit kemaluan pula kerap cedera disebabkan kesan keluar masuk kepala zakar ketika erek. Kesan daripada ereksi juga menyebabkannya menebal, radang, mengeras, merekah, luka dan berdarah apabila kepala zakar keluar daripada pembukaan kulop atau penghujung kulit akibat tekanan berkenaan.

Sudah tentu keadaan itu menyebabkan anda mungkin mengalami kesakitan setiap kali bersama pasangan. Cara terbaik mengelak perkara itu ialah menjalani prosedur ‘circumcision’ atau berkhatan.

Berkhatan boleh dilakukan pada bila-bila masa. Jika anda tidak berbuat apa-apa dan membiarkannya begitu saja, ada kemungkinan satu hari nanti bahagian kulup itu semakin menebal dan membengkak seterusnya menyukarkan hujung zakar keluar ketika erek.

Ia juga boleh menyebabkan bahagian hujung zakar mengembang dan mengeras, seterusnya mengakibatkan kesakitan kerana kemaluan tercerut oleh kulit kulup yang padat serta mengeras.

Lebih teruk lagi apabila kulit yang luka serta hujung zakar radang terdedah kepada jangkitan. Jangan biarkan ia berterusan dalam situasi berkenaan. Cepat jumpa doktor untuk menjalani berkhatan.

No comments:

Post a Comment

Recent Post