Penyakit punca lemah

SOALAN

APAKAH dengan mengambil ubat darah tinggi, kencing manis dan pil cair darah menjadi punca lemah syahwat atau zakar gagal berfungsi?


LELAKI BIMBANG
Melaka


JAWAPAN
 

Kajian menunjukkan penyakit darah tinggi, kencing manis dan peningkatan kolesterol dalam darah memang mengganggu pencapaian ereksi atau menyebabkan Disfungsi Erektil (DE).

Tekanan darah tinggi mengakibatkan kesempitan salur darah penghujung, jadi darah tidak dapat masuk dengan lancar ke dalam otot zakar.

Kencing manis pula menyebabkan gangguan kepada fungsi urat saraf dan secara langsung mengakibatkan perjalanan darah kurang lancar ke dalam otot zakar.

Peningkatan kolesterol turut membuatkan darah pekat, menyebabkan salur darah menjadi sempit. Sebab itu akhirnya menjadikan perjalanan darah kurang lancar ke dalam otot zakar.

Semua penyakit itu menjadi penyebab kepada DE dan lebih teruk penyakit berkenaan, DE juga semakin ‘berat’.

Ubat yang diberi hanya untuk mengawal penyakit itu supaya proses penyakit tidak ketara dan anda terhindar daripada penyakit yang lebih ketara atau maut.

Ubat berkenaan tidak akan memulihkan penyakit itu dan anda perlu makan selagi doktor tidak ubah jadual pemakanan ubat terbabit.

Jika proses gangguan ereksi berlaku, ia akan tetap berlaku dan boleh menjadi ketara jika pesakit tidak memakan ubat, selain tidak mengikut nasihat doktor.

Selain penyakit tadi, amalan gaya hidup mempengaruhi fungsi pencapaian ereksi. Merokok, minum minuman keras, tidak bersenam, kenaikan berat badan ke tahap tidak unggul dan tekanan memberatkan lagi keadaan.

Jadi, jangan salahkan ubat. Jika anda tidak makan ubat dan tidak mengamalkan gaya hidup sihat, riwayat hidup anda mungkin singkat.

Jika anda ada masalah untuk mencapai ereksi, jelaskan perkara itu kepada doktor.

Penyakit DE ada rawatan. Selain mengunakan pam vakum yang dibeli daripada doktor atau farmasi, pil tertentu dapat membantu melancarkan darah dalam otot zakar dan pil ini hanya boleh didapati daripada doktor atau di farmasi dengan surat doktor.

No comments:

Post a Comment

Recent Post