Lelaki puting timbul

SAYA lelaki berumur 26 tahun dan berdepan masalah puting timbul. Untuk pengetahuan doktor, saya mempunyai buah dada yang berotot, berputing timbul dan berbulu lebat di bahagian dada dan kelihatan sangat ‘macho’ bila tidak berbaju.

Masalahnya, saya sering mengalami ‘kegatalan’ yang amat sangat dan kadangkala mengalami kemerahan, seakan-akan berkudis di sekitar kawasan puting.


Apabila diurut, digaru dan diusap, ia menyakitkan. Jika disapu krim atau ubat, kegatalan itu hilang seketika sebelum gatal semula selepas dua atau tiga hari.

Masalah itu juga memaksa saya memakai baju tidur (sebelum ini, saya lebih gemar tidur tanpa baju) kerana malu mendedahkan dada atas sebab puting yang bermasalah.

Doktor, apakah puncanya dan tolong berikan nasihat?



YAP
Cheras, Kuala Lumpur




Jika ada lelaki mempunyai puting yang tenggelam, tentu ada lelaki yang mempunyai puting besar dan timbul seperti anda.

Anda mungkin dapati ia mula berlaku dari peringkat awal baligh, di mana dalam peringkat itu ada pergolakan hormon yang mempengaruhi tumbesaran puting, iaitu hormon estrogen yang dihasilkan kelenjar adrenal.

Secara kebetulan puting anda sensitif dan mudah mengembang serta menegang. Ini membuatkan kulitnya tegang dan gatal. Jika bahagian itu digaru atau disental, kulit akan menggelupas dan berlaku kemerahan.

Jadi jika ditinjau, pelbagai perkara boleh menyebabkan puting lelaki membesar dan menegang. Malangnya tiada ubat untuk memastikan atau mengurangkan ia daripada terus berlaku. Mungkin cara terbaik ialah menerima perubahan terbabit.

Jika perkara itu menjadi tekanan kepada lelaki, cara untuk menyelesaikannya ialah menjalani pembedahan plastik. Doktor yang fasih dalam prosedur itu akan keluarkan tisu tebal dalam puting dan puting akan kelihatan kecil serta leper.

No comments:

Post a Comment

Recent Post